Duurzaamheid

Duurzaamheid is een onderwerp dat de laatste jaren steeds belangrijker is geworden. Met verschillende initiatieven om de duurzaamheid binnen de vereniging te vergroten willen wij ons steentje bijdragen aan een groenere wereld.

Heb je een idee voor duurzaamheid binnen onze vereniging? Vul dan het contactformulier onderaan deze pagina in!

Duurzaamheidsinitiatieven

Momenteel sporen wij commissies en structuren aan om duurzame keuzes te maken, door in iedere commissie een verantwoordelijke voor duurzaamheid en inclusie aan te stellen. Verder hebben we een verzameling van herbruikbare attributen voor activiteiten  en belonen wij in de Sociëtasbattle een inspanning voor een duurzame activiteit belonen. Verder willen wij het papiergebruik van de vereniging waar mogelijk verminderen, bijvoorbeeld door de documenten op algemene ledenvergaderingen alleen op aanvraag te printen. Ook proberen we activiteiten zo veel mogelijk volledig vegetarisch aan te bieden.

Green Office

Sociëtas is als vereniging in samenwerking met de Green Office constant bezig om te verduurzamen. De Green Office is binnen de Rijksuniversiteit Groningen het platform dat projecten organiseert en coördineert op het gebied van duurzaamheid. Zij reiken elk jaar duurzaamheidslabels uit aan verengingen die zich inzetten voor duurzaamheid. Hiervoor moet er worden voldaan aan een aantal stappen van een checklist. In 2020 heeft Sociëtas het bronzen label behaald, in 2021 het zilveren label, en in 2022 het bronzen label.

Duurzaamheidstips

Pak je levensstijl duurzaam aan en laat je inspireren door de duurzaamheidstips die wij je geven! Met z’n allen kunnen we zorgen voor een groenere wereld.

Duurzaamheidstip 1: Too Good To Go

In de hele keten wordt voedsel verspild. Daarmee wordt niet alleen het eten zelf verspild, maar ook de grondstoffen die ervoor nodig waren het eten te produceren. Dit heeft veel schadelijke gevolgen voor het milieu en dat is slecht voor onze aarde.

Om die reden biedt Too Good to Go een “Magic Box” aan. Wat is er nou zo magisch aan die boxen? De inhoud hiervan dat door winkels en restaurants aan het einde van de dag weg zou moeten worden gegooid is nog prima eetbaar. Je zal nooit precies weten wat je in je Magic Box krijgt totdat je het ophaalt. Wat je wel zeker weet, is dat het een goede deal is en dat je lekker eten krijgt!

Kortom, neem eens een kijkje op de website https://toogoodtogo.nl/nl of download de app!

Duurzaamheidstip 2: SAMEEN

Wil jij je steentje bijdragen aan een mooiere planeet én zoek jij een uitdagende bijbaan? Wil jij een bijbaan die echt past bij je studie en je alvast een inkijkje geeft in toekomstige functies? Ben je daarnaast geïnteresseerd in organisatorische- of onderzoeksprojecten gericht op duurzaamheid? En wil je daarnaast veel verantwoordelijkheid en de vrijheid om zelf je functie in te vullen? Hebben we je interesse gewekt? Klik dan op link en vul het formulier in. Wij nemen dan contact met je op voor een kennismaking!

Klik hier!

Duurzaamheidstip 3: Tweedehandswinkels en vintage winkels

Voor deze duurzaamheidstip hebben wij een aantal duurzaamheidsmogelijkheden betreft kleding voor jullie op een rijtje gezet. Hieronder staat een overzicht van bekende tweedehands vintage winkels in de stad Groningen en een aantal apps die je helpen om kleding te verkopen. Neem vooral en kijkje!

Winkels in Groningen: Stardust, Recessie, FIND, Onder de Linde, Appel & Ei, Zich Zach, Mamamini, GoudGoed

Online: Vinted

Duurzaamheidstip 4: Restaurants

Wij hebben een aantal restaurants op een rijtje gezet die zich op verschillende manieren bezighouden met duurzaamheid. Een leuke bijkomstigheid: ze zijn allemaal beschikbaar voor afhaal/bezorging! Is dat even handig..

Afhalen & Bezorging: Wadapartja, Feel Good, The Foodspot, De Groene Stoel, RA
Bezorging: Houdt van Eten
Afhalen: Eetwaar Pim en Marieke

Heb jij een goed duurzaamheidsinitiatief? Laat het ons weten!