Honours College

Het Honours College is een programma dat aangeboden wordt aan studenten die meer verbreding en verdieping zoeken. Daarnaast is er veel ruimte voor persoonlijke ontwikkeling. Zo worden er verschillende cursussen aangeboden waar jij je persoonlijke talenten kan ontdekken en ontwikkelen. Het verbredende deel bestaat uit twee vakken die je bij een andere faculteit gaat volgen. Zo kun je kennis maken met een compleet ander vakgebied dan sociologie. Deze vakken worden vaak afgesloten met het schrijven van een essay.

Honours College

Bij het Honours College is het verdiepende deel voor elke studie anders. Bij sociologie bestaat het voornamelijk uit een kennismaking met wetenschappelijk onderzoek en met de verschillende onderzoeksgroepen aan onze faculteit. Je maakt hier kennis met de verschillende groepen die een eigen thema hebben, zoals healthy aging, work and organization theory, enzovoort. Uiteindelijk kies je de groep waarbinnen je je bachelor werkstuk wilt schrijven. Daarnaast zijn er in het tweede semester geregeld meetings met alle Honoursstudenten en de begeleiders, om de scripties waaraan gewerkt wordt van feedback te voorzien.

Het Honours College is een programma van 45 ECT, verspreid over twee en een half jaar. Het kost geen extra collegegeld en er wordt rekening gehouden met je lesrooster. Zo zal je geen last krijgen van overlappende colleges en krijg je geen extra tentamens. Solliciteren is alleen mogelijk in het eerste jaar. De beste 10% van de eerstejaars studenten (qua cijfers) krijgt een uitnodiging om te solliciteren, maar alle eerstejaars kunnen in principe solliciteren. Met goede motivatie kom je een heel eind!

Hieronder zijn een aantal persoonlijke ervaringen te lezen van sociologiestudenten die aan het Honours College deelnemen.

Sofie: Ik heb voor het Honours College gekozen omdat ik graag meer uitdaging zocht. Ik was niet uitgenodigd, maar heb zelf gesolliciteerd en ben aangenomen. Geen spijt van gehad, ik heb erg veel geleerd! Er werd gewaarschuwd dat je sociale leven onder druk kan komen te staan. Dit spreek ik tegen, ik houd nog steeds genoeg vrije tijd over en ben dankzij Honours College juist in contact gekomen met medestudenten van andere faculteiten. Zo krijg je echt een interdisciplinaire visie als je samen colleges volgt. Ik heb verschillende cursussen kunnen volgen om me persoonlijk te ontwikkelen, bijvoorbeeld een debatcursus. Op dit moment volg ik een vak over kunstgeschiedenis, één van mijn grote interesses. Binnenkort gaan we met de groep een week naar Rome om daar wat research te doen en te genieten van de mooie stad, dit zal vast een fantastische ervaring worden!

Reimer: ik heb ervoor gekozen om Honours College te doen omdat ik graag meer uit mezelf wilde halen en andere vaardigheden wilde aanspreken. Hierbij zag (en zie ik nog steeds) het Honours College als een middel om dit te bereiken. Door het Honours College ben ik in aanraking gekomen met hele andere onderwerpen dan die worden aangeboden in de bachelor Sociologie tot nu toe. Niet alleen heb ik kennis mogen maken met methodes en onderwerpen van andere faculteiten, ook ben ik in aanraking gekomen met een andere kant van Sociologie waar je weinig over leert in de bachelor. Dit heeft mij aangespoord om anders na te gaan denken over sociologische vraagstukken en onderwerpen. Ook heb ik kennis gemaakt met wat er van een onderzoeker wordt verwacht binnen de Sociologie. De extra werkdruk die ons van tevoren werd voorspeld viel naar mijn ervaring mee, ik heb nog steeds genoeg tijd om leuke dingen te doen. Ik denk dat iemand die toegelaten wordt tot het Honours College zeer waarschijnlijk in staat is om met die extra werkdruk om te gaan. Al met al ben ik nog steeds enthousiast over het Honours College, en ik zou dit ook zeker aanraden aan alle eerstejaars die dit lezen.

Yvonne: Ik heb gesolliciteerd voor het Honours College omdat ik het als een mooie manier zag om te laten zien dat ik erg gemotiveerd ben. Bovendien kreeg ik een uitnodiging en vond ik het zonde om zo’n kans te laten schieten. Want dat is hoe ik het Honours College beschouw, als een kans om het beste uit jezelf te halen, jezelf te onderscheiden van anderen, jezelf verder te ontwikkelen en te ontdekken waar jouw sterke punten liggen. Daarnaast vond ik het ook leuk om met studenten van andere studies in aanraking te komen en een kijkje te nemen bij andere vakgebieden buiten mijn eigen studiegebied. Het vak waar ik het meest positief op terug kijk is Addiction and Addictive Behavior, in dit vak zat neurobiologie waarbij we leerden wat drugs doen in je hersenen, een stukje sociologie, namelijk wat de rol van drugs in de samenleving is en hoe we omgaan met drugsverslaafden, maar ook filosofie en het goede leven volgens Plato. Als afsluiter van dit vak hadden we een grande finale waarbij we in groepjes allemaal een verslaving toegewezen kregen (mijn groepje had hardloopverslaving) die we op een leuke manier moesten weergeven. Denk aan een filmpje, een toneelstuk, een lied etc. Wat ik met dit voorbeeld wil illustreren is dat je door het Honours College ook op een andere  manier leert en bezig gaat met de lesstof, en die variatie is wel heel erg tof. Kortom, het Honours College is zeker een mooie aanvulling op je eigen studie en goed te combineren.

Meer informatie over het programma vind je hier.