Nacht van de Sociologie

Vorige week vrijdag heeft de Nacht van de Sociologie plaatsgevonden. Dit jaarlijks terugkerende evenement werd georganiseerd in het Stadslab in Groningen. Ondanks de sneeuwstorm die op de avond van de Nacht woedde, kwamen er veel mensen opdagen en konden Sociëtasleden, alumni, docenten en andere geïnteresseerden volop genieten van een veelzijdig avondprogramma. De avond bestond uit een aantal sociologische lezingen, cabaret, een loterij en leuke muziek. Het thema van deze editie was ‘Oververhit’.  Er is namelijk veel om je zorgen over te maken in onze huidige tijd en dat is waar de lezingen betrekking op hadden. Zo werd de eerste lezing van de avond gegeven door politicoloog Menno Hurenkamp. Politici spreken graag over de gewone man of mensen die ‘gewoon’ moeten doen. Maar wat vinden we eigenlijk gewoon? Het tweede spreekmoment was voor interdisciplinair onderzoeker Rébecca Franco. Zij vertelde over de verbeelding van sekswerk, en wat voor wet- en regelgevingen hieruit voortvloeien. Tot slot werd er een lezing gegeven door wetenschapsfilosoof Maarten Boudry. Hij heeft het klimaatprobleem in bredere context geplaatst en toegelicht wat ideologie te maken heeft met de huidige aanpak van het klimaatprobleem. Na de lezingen maakte cabaretier Vincent Geers, winnaar van zowel de jury- als publieksprijs van het cabaretfestival Cameretten (2007), het publiek aan het lachen. Vervolgens werden er door de NachtCie leuke prijzen verloot. Uiteindelijk kwam de Nacht van de Sociologie feestelijk ten einde doordat de zaal werd omgetoverd tot een dansvloer en DJ Powernap leuke nummers draaide. Het was een ontzettend interessante, veelzijdige en vermakelijke avond. We willen de NachtCie bedanken voor de organisatie!